Jesień za pasem, czyli jak wzmacniać odporność poprzez dietę

Działanie układu immunologicznego jest skorelowane z działaniem układu pokarmowego. Aby pomóc naszej odporności, przez cały rok powinniśmy dbać o to, co pojawia się na naszych talerzach. Pod koniec lata jest to ułatwione, ponieważ warzywniaki pękają w szwach od obfitości plonów. Jedzmy jak najwięcej bogatych w witaminy warzyw, szczególnie zielonych, oraz owoców. Dostarczmy sobie korzystnych bakterii, spożywając produkty zawierające probiotyki, takie jak kiszonki, kefiry i jogurty naturalne, a także prebiotyki, które pobudzają aktywność dobrych bakterii w jelicie grubym. Zawierają je m.in. takie produkty, jak cebula, pory, cykoria, fasola, groch, czosnek i banany. Pod koniec lata nie zapominajmy o dostarczaniu sobie witaminy D, obecnej w rybach, jajach oraz maśle.

Uszy, nos i gardło pod kontrolą

Początek jesieni to okres, w którym nasz organizm mówi „sprawdzam”. Dlatego przełom sierpnia i września to moment, w którym warto zwrócić uwagę na suplement diety ENTitis1. Jest to specjalistyczny produkt zawierający szczep S. salivarius K12 w formule Bactoblis®, polecany osobom mającym zwiększoną skłonność do odczuwania dyskomfortu ze strony ucha, nosa, gardła, w celu uzupełnienia mikroflory górnych dróg oddechowych, dla osób po zakończonej kuracji antybiotykowej lub w celu wspomagania organizmu w okresie jesienno-zimowym. Szczep S. salivarius K12 został poddany wielu badaniom. W jednym z nich zaobserwowano, że w grupie badanej, przyjmującej przez okres 3 miesięcy S. salivarius K12 (formuła Bactoblis®), odporność utrzymywała się na wysokim poziomie nawet przez 6 kolejnych miesięcy po zakończeniu stosowania2. Produkt należy przyjmować przez 3 miesiące – ssać 1 pastylkę dziennie po każdym wieczornym myciu zębów. Dzięki temu szczep ma czas, aby zasiedlić jamę ustną i nosowo-gardłową. Kuracja preparatem ENTitis pozwoli nam wrzucić wyższy bieg odporności.

Aktywnie po zdrowie

Kiedy robi się zimniej, odruchowo bronimy się przed wychodzeniem na dwór i aktywnością fizyczną. To zupełnie naturalne, ale postarajmy się nie poddawać rozleniwieniu. Ruch na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i hartuje organizm. Dzięki niemu dotleniamy się, wzmacniamy nasze mięśnie i wydolność, a także przygotowujemy odporność na okres sezonowych przeziębień. Ponadto aktywność fizyczna dostarcza nam endorfin, czyli hormonów szczęścia, które również maja pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Wybierzmy ulubioną aktywność i powtarzajmy ją 3 razy tygodniowo. Mogą to być samotne spacery po parku albo siatkówka ze znajomymi – byle nie zapaść w sen zimowy.

Nie dajmy się stresowi

Po wakacyjnym chilloucie nagle wokół nas pojawia się wiele stresogennych czynników. Nie dajmy stresowi zawładnąć naszym układem odpornościowym. Zapewnijmy sobie czas na sen – co najmniej 7 i pół godziny na dobę. Zatroszczmy się o nasze zdrowie psychiczne, odcinając toksyczne relacje. Organizujmy pracę tak, by unikać wykonywania kilku zadań jednocześnie. Zadbajmy też o nasze potrzeby i nauczmy się wyznaczać granice. I wreszcie, postarajmy się znaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. A jeśli czujemy, że nie panujemy nad sytuacją, sięgnijmy po techniki relaksacyjne, takie jak medytacja czy muzykoterapia. Nie dajmy się stresowi!


Przypisy

  1. ENTitis zawiera szczep Streptococcus salivarius K12 w formule Bactoblis® oraz witaminę D, która przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.
  2. Di Pierro F. i wsp. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.