Zaangażowanie firmy Ceramika Paradyż w tworzenie Łódź Design Festival to przede wszystkim wsparcie młodych ludzi wiążących swoją przyszłość z designem i wzornictwem. Przygotowana przez Mecenasa ŁDF wystawa „To też ceramika”, której częścią był Geberit, miała na celu uświadomienie, w jak wielu aspektach naszego życia obecna jest ta materia. Ceramika jest wdzięcznym, niezwykle trwałym i ognioodpornym materiałem. Poza oczywistymi wyrobami, znajdującymi się w kuchni i łazience, obecna jest także w samochodach, komputerach, przemyśle medycznym czy motoryzacyjnym. Na wystawie organizator przedstawił nieoczywiste wykorzystanie tego materiału, w postaci płyt CD, czy chociażby zegarków.

Nie tylko do salonów

W ramach wystawy swoje produkty ceramiczne zaprezentowała także marka Geberit, pokazując od podstaw fascynujący proces powstawania ceramiki łazienkowej. Na ekspozycji można było zobaczyć m.in. gipsowe formy, przygotowane przez wykwalifikowanych specjalistów, wysuszone półprodukty oraz gotową, poszkliwioną i wypaloną ceramikę, która trafia do sklepów. Dodatkowo pokazano surowce służące do produkcji masy ceramicznej takie jak glina, kaolin i szamot, a także szkliwo, w skład którego wchodzi mączka kwarcowa, skaleń czy kaolin. Zaprezentowane obiekty stanowiły część ceramiki Geberit z serii Rimfree Geberit Renova, charakteryzującej się najbardziej naturalnym odcieniem bieli tzw. bielą alpejską, wysoką wytrzymałością oraz odpornością na środki chemiczne. Specjalne szkliwo, Geberit KeraTect®, zapewnia długotrwałą ochronę powierzchni, które są odporne na zabrudzenia i łatwe w pielęgnacji. Ceramiczne miski WC Geberit Rimfree® wyznaczają tym samym punkt odniesienia dla współczesnych łazienek, zapewniając użytkownikom zarówno higienę, jak i atrakcyjny wygląd. Podczas, gdy standardowe toalety z kołnierzem są trudne do czyszczenia, w toaletach bezkołnierzowych Geberit innowacyjna technologia spłukiwania zapewnia dynamiczne spłukiwanie i ogranicza konieczność czyszczenia – nawet przy spłukiwaniu częściowym.

Proces tworzenia

Wystawa „To też ceramika” pozwoliła spojrzeć z innej strony na przedmioty codziennego użytku, wykonane z ceramiki. Jak się okazuje, wielu odwiedzających nie miało świadomości, jak powstająW przypadku produktów Geberit, gipsowe formy wypełnia się na początku płynną masą ceramiczną. Gdy produkt stwardnieje, do formy wtłoczone zostaje powietrze, które sprawia, że odlew sztywnieje i nabiera ostatecznych kształtów. Po kilku godzinach formy są otwierane przy pomocy sprężonego powietrza. Po zakończeniu procesu odlewania, otrzymany na tym etapie produkt wyłącznie z kształtu przypomina wyrób gotowy. Wymaga dalszej obróbki, wielogodzinnego suszenia oraz szkliwienia na liniach robotów szkliwierskich. Nie ma jeszcze wytrzymałości produktu ceramicznego i wymaga dużej delikatności i dokładności podczas wszystkich etapów produkcji. Gotowy wyrób ceramiczny otrzymywany jest w wyniku wypalania w temperaturze ponad 1000°C pokrytego szkliwem i obrobionego mechanicznie odlewu ceramicznego. Szkliwo nadaje kolor i gładkość powierzchni, uszczelnia i zabezpiecza powierzchnię przed przesiąkaniem do wnętrza wody i zanieczyszczeń, a proces wypalenia decyduje o wytrzymałości gotowego produktu. Cała sztuka wypalania polega na stosowaniu zmiennych stref temperatury w całym ciągu pieca, gwarantując osiągnięcie wymaganej wytrzymałości, jak i ograniczenie ryzyka powstania naprężenia wewnątrz struktury wyrobu. To właśnie tu zawiera się znaczenie greckiego słowa keramos, od którego pochodzi słowo ceramika, czyli „czynione w ogniu”.

Więcej informacji na www.geberit.pl

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).