Prawidłowe odżywianie to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Kiedy za oknem pada, a dni są coraz krótsze, na pewno powinniśmy włączyć do menu warzywa i owoce bogate w witaminę D. Ponadto, warto sięgać po warzywa sezonowe, ponieważ będziemy mieli pewność, że są one świeże oraz dostępne w każdym sklepie. Na jakie witaminy i minerały najlepiej postawić w tym okresie?

Niezastąpione witaminy

Jak powszechnie wiadomo, witamina C to idealne rozwiązanie na wzmocnienie odporności. Jeśli jednak zachorujemy, pomoże ona skrócić czas trwania przeziębienia. Witamina C wspomaga wydzielanie interferonu, czyli substancji która uniemożliwia rozmnażanie się wirusów. Znajdziemy ją w takich warzywach sezonowych jak dynia, buraki czy marchew.

Kolejną witaminą, o której nie możemy zapominać jest witamina D. Jesienią, przez brak słońca, nie dostarczamy jej organizmowi w odpowiedniej ilości. Dlatego tak ważne jest, aby w tym okresie nasza dieta była bogata chociażby w brukselkę, kukurydzę, oleje roślinne oraz ryby. Jakie właściwości ma dla naszego organizmu? Po pierwsze jej odpowiedni poziom wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego oraz ma działanie antybakteryjne. Deficyty natomiast mogą być przyczyną krzywicy. Dodatkowo wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy.

Również witaminy z grupy B są bardzo ważne w okresie jesienno-zimowym. Ich ogromną zaletą jest pozytywny wpływ na układ nerwowy. Poprawiają nastrój oraz zmniejszają napięcie. Dlatego tak ważne jest, aby włączyć do swojego menu rośliny strączkowe, orzechy czy pestki. Co równie ważne, zwiększają odporność organizmu i zapobiegają infekcjom.

Jesień w kuchni

Jesienne dania powinny być nie tylko bogate w witaminy i minerały, ale także mieć właściwości rozgrzewające. Korzystajmy z dostępnych w tym sezonie dyń – zupa z tego warzywa z dodatkiem imbiru będzie nie tylko zdrowa, ale też smaczna. Nie zapominajmy również o dodatkach, które zapobiegają infekcje i przyspieszają leczenie – czosnku, cebuli i imbirze. Rozgrzewające produkty możemy też dodawać do napojów. Idealnymi dodatkami do herbaty będą goździki, miód, kardamon czy cynamon. Natomiast cytryna wypłynie świetnie na naszą odporność.

Pamiętajmy żeby w okresie spadku odporności i nastroju, szczególnie zadbać o odpowiednie odżywianie, ponieważ ma ono bardzo duży wpływ na to, jak się czujemy.

Źródło Take a Fruit