Organizowany przez Łódź Design Festival plebiscyt must have od ponad dziesięciu lat wyróżnia najlepsze polskie wzornictwo. Wskazując produkty autorstwa rodzimych projektantów i producentów, odzwierciedla najważniejsze trendy w polskim projektowaniu. Must have to także, nadawany nieodpłatnie, najbardziej rozpoznawalny i niezależny znak jakości, którym polskie firmy posługują się w kraju i za granicą. Jego celem jest wsparcie sektora przemysłów kreatywnych poprzez szeroką promocję produktów będących efektem współpracy producenta z projektantem. Must have stanowi unikalną rekomendację konsumencką – wytypowany przedmiot po prostu warto mieć. Plebiscyt jest równocześnie szansą na zaprezentowanie wyróżnionego projektu szerokiej publiczności podczas Łódź Design Festival 2022.

Wszystkie zgłoszenia do plebiscytu przyjmujemy nieodpłatnie, a ich ilość jest nieograniczona. Własne nominacje przedstawia również Rada Ekspertów, która następnie dokonuje wyboru około 70 najlepiej zaprojektowanych produktów. W skład Rady wchodzą uznani architekci, aktywiści, przedstawiciele mediów i najważniejszych w kraju ośrodków wzornictwa. Przy wyborze kierują się oni takimi kryteriami jak funkcjonalność, ergonomia, estetyka, wytrzymałość, jakość oraz jej stosunek do ceny. Wyróżnione projekty powinny pochodzić z Polski oraz powstać w wyniku współpracy producenta z projektantem lub grupą projektową. Zgłaszane w tegorocznym plebiscycie produkty muszą być dostępne na polskim rynku, zaprojektowane przez polskich projektantów i/lub wyprodukowane przez polskie firmy w okresie 2019–2022.

– Szczególną uwagę poświęcimy propozycjom produktów, które odpowiadają na najważniejsze potrzeby współczesnych konsumentów. Poszukujemy wdrożeń, które idealnie nadają się do domowego biura, są wrażliwe społecznie, powstały w trosce o zasoby, nie tworzą zbędnych odpadów i pomagają dbać o zdrowie – wymienia Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF.

Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie musthave.lodzdesign.com. Można znaleźć tam również zdjęcia i informacje o wszystkich dotychczasowych nagrodzonych. To niepowtarzalna baza polskiego designu – w ponad 10-letniej historii plebiscytu wyróżnionych zostało aż 733 wyjątkowych produktów!

Projekty zgłoszone do must have 2022 oceni Rada Ekspertów w składzie:

– Anna Grużewska – redaktorka, dziennikarka, redaktor naczelna największego polskiego miesięcznika wnętrzarskiego „Czas na Wnętrze” oraz jego strony internetowej www.czasnawnetrze.pl.,

– Agnieszka Gruszczyńska-Hyc – historyczka sztuki. Redaktorka naczelna magazynów „Dobre Wnętrze”, „M jak Mieszkanie” oraz serwisu Urzadzamy.pl

– Dominika Olszyna – absolwentka Kulturoznawstwa oraz Zarządzania Innowacją na Uniwersytecie SWPS. Od 2010 roku pracuje jako dziennikarka i redaktorka specjalizująca się w tematach lifestyle’ owych i kulturalnych. Obecnie redaktor naczelna obszarów Lifestyle i Kultura onet.pl.

– Magda Świć i Paweł Rafa – duet prowadzący dom wydawniczy, który w 2012 roku powołał do życia magazyn „LABEL” – jedyny na polskim rynku dwujęzyczny magazyn tak szeroko traktujący o dizajnie, architekturze i różnorodnie pojmowanej kreatywności

– Agnieszka Polkowska – doktor w dyscyplinie sztuk projektowych. Projektantka spekulatywna, badaczka i strateżka. Właścicielka studia TRENDSPOT oraz Touching Points. Adiunkt na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie

– Michał Mazur – fotograf trendów i wystaw designu. Od 2013 r. regularnie uczestniczy w branżowych targach, festiwalach i konferencjach odbywających się w różnych miejscach świata.

– Diana Nachiło – współtwórczyni i dziennikarka BIZNES meble.pl. Humanistka z zamiłowania i wykształcenia. Współautorka „Księgi Trendów”, pierwszej w Polsce publikacji prezentującej aktualne trendy we wzornictwie przez pryzmat zmian zachodzących w stylu życia Polaków

–  Iwona Ławecka-Marczewska – redaktor naczelna magazynu internetowego Designdoc.pl.  Filolożka, animatorka kultury, dziennikarka publikująca artykuły w prasie drukowanej i mediach, cyfrowych, niezależna ekspertka w dziedzinach: architektura wnętrz, design, sztuka, rzemiosło, komunikacja społeczna

–  Zbigniew Maćków – architekt IARP. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej (1996) i Kingston School of Architecture (1994). Założyciel – dzisiaj 60-osobowego – biura Maćków Pracownia Projektowa (1995)

– Hanna Rydlewska – dziennikarka i redaktorka. Obecnie dyrektorka wydawnicza „Vogue Polska”, wcześniej była m.in. wicenaczelną „Przekroju” i Natemat.pl oraz zastępczynią dyrektor serwisów informacyjnych Gazeta.pl

– Monika Pągowska i Tomasz Pągowski – od 13 lat prowadzą studio IM AT HOME, zajmując się projektowaniem wnętrz, projektami 2D i 3D, grafiką użytkową, identyfikacją wizualną, fotografią oraz multimediami

– Katarzyna Księżopolska – redaktor naczelna portalu wnętrzarskiego MAGAZIF.com, dziennikarka. Z wykształcenia socjolog i filolog polski

– Kamil Białas – studiował stosunki międzynarodowe oraz filologię litewską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest redaktorem naczelnym magazynu whiteMAD i serwisu whiteMADpl

 – Agata Szydłowska – kuratorka, badaczka, autorka książek. Absolwentka historii sztuki na UW, Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, doktorka etnologii, wykłada na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie

– dr Szymon Hanczar – absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wykładowca akademicki, laureat i juror licznych konkursów branżowych

– Michał Piernikowski – dyrektor Łódź Design Festival. Entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator oraz współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi, m.in.: Festiwalu Reklamy Ad Days, Konferencji Przemysły Kreatywne, Art_Inkubatora czy Fotofestiwalu

Na zgłoszenia czekamy do 1 marca 2022.

Do zobaczenia na Łódź Design Festival 2022!

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.