Los planety w naszych rękach

W obecnych czasach działania firm oparte na zrównoważonym rozwoju stają się potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. To konieczność w czasach pogłębiających się różnic społecznych, degradacji środowiska naturalnego i postępującego kryzysu klimatycznego,  z tak niepokojącym przyrostem poziomu wód, globalnym ociepleniem i niespotykaną nigdy dotąd liczbą pożarów, powodzi i susz. W roku naznaczonym pandemią wywołaną przez COVID-19, Cosentino, lider w produkcji powierzchni wielkoformatowych Dekton i Silestone, skupił się więc na modelu biznesowym opartym przede wszystkim na zrównoważonym rozwoju. Dzięki temu firma nie tylko zwiększyła swój wkład w osiągnięcie postulatów zrównoważonego rozwoju, związanych z jej działalnością, ale utrzymała przy okazji satysfakcjonujące wyniki finansowe. Do zmierzenia się z tymi problemami konieczna była globalna współpraca, oparta na konsekwentnym wprowadzaniu znaczących zmian w procesie produkcji i gospodarowania odpadami. Całkowite inwestycje firmy w tych obszarach, łącznie z zarządzaniem środowiskiem, wyniosły łącznie blisko 120 milionów euro.

Nowoczesne technologie

Kamieniem milowym było wprowadzenie podczas produkcji wielkoformatowych okładzin Silestone pionierskiej technologii HybriQ, wykorzystującej nową hybrydową formułę mieszanki surowców mineralnych oraz materiałów pochodzących z recyklingu. Technologia ta oparta jest na ponownym wykorzystywaniu wody pochodzącej z procesów produkcyjnych i 100% odnawialnej energii elektrycznej. Dodatkowo HybriQ, który wprowadzono m.in.  w kolekcjach Silestone Loft i Sunlit Days, znacznie ogranicza zużycie krzemionki krystalicznej w składzie konglomeratu. Sunlit Days jest ponadto pierwszą wśród wszystkich powierzchni swojej kategorii z Certyfikatem Neutralności Węglowej. Kolekcje spieków Dekton posiadają natomiast ten certyfikat już od kilku lat.

Miażdżący raport IPCC

O konieczności zmian, nie tylko na poziomie działalności firm, informowali w opublikowanym niedawno raporcie eksperci z IPCC (Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu), wskazując, że kluczową kwestią przez najbliższe lata będzie osiągnięcie zeroemisyjności (czyli równowagi między emisją gazów cieplarnianych, a pochłanianiem CO2 z atmosfery). Poziom CO2 w atmosferze jest  teraz najwyższy od co najmniej 2 milionów lat, a nieprzerwana emisja gazów cieplarnianych do atmosfery destabilizuje klimat, niszczy lasy i bioróżnorodność, czyli warunki, które kiedyś umożliwiły rozwinięcie się ludzkiej cywilizacji.

Idea zrównoważonego rozwoju polega na tym, żebyśmy nadal się rozwijali. Jednak w taki sposób, żeby zostawić tą planetę i jej zasoby naturalne w sposób nieuszczuplony. To działania na poziomie misji i wartości, kwestia odpowiedzialnego leadershipu. Produkty do wykończenia wnętrz, które zostały dobrze zaprojektowane i są odpowiedzialnie wyprodukowane, są nie tylko przyjazne dla środowiska, mają także o wiele dłuższą trwałość. Zaczynamy coraz bardziej doceniać to jako społeczeństwo” – mówiła Ewa Trzcionka, ekoetyczka i wykładowczyni SWPS oraz School Of Form, podczas polskiej premiery kolekcji Silestone Sunlit Days, okładzin Cosentino przeznaczonych do kuchni, łazienek, na schody, portale kominkowe i podłogi.

Nadzieja na przyszłość

Hiszpańska firma, której centra dystrybucji w Polsce znajdują się w Parzniewie i Mysłowicach, stworzyła w 2020 roku na całym świecie 560 nowych miejsc pracy i łącznie zatrudnia teraz 5300 zaangażowanych w zrównoważony rozwój pracowników. Raport IPCC i działalność firm takich jak Cosentino, dają nam nadzieję. Mamy jeszcze szansę, żeby zatrzymać zmiany na poziomie, który pozwoli żyć na tej planecie.  Część z nich jest nieodwracalna, część natomiast możemy jeszcze spowolnić. Stawką jest nasze przetrwanie, musimy więc działać stanowczo i natychmiast. Żeby to osiągnąć, jak najwięcej firm, podążając wzorem Cosentino, powinno rozpocząć wdrażanie na ogromną skalę zmian, które pozwolą zredukować emisje CO2 do atmosfery. Z raportu wynika, że kluczowy będzie rok 2030. Do tego czasu musimy ograniczyć emisje CO2 o co najmniej połowę. Codzienne świadome decyzje i wybór produktów, za którymi nie stoi tylko chęć zysku, ale misja odpowiedzialności, to dobry start.

Więcej na www.cosentino.com