Czy pierwsza w Polsce Fundacja Pirotechniczna jest potrzebna?

 

 

Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej powstała jako odpowiedź na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców zajmujących się pokazami pirotechnicznymi i dystrybucją fajerwerków, a także środowiska miłośników zwierząt i jednostki administracji państwowej. Jej misją jest edukowanie, podejmowanie dyskusji, a także wdrażanie nowych idei i innowacyjnych rozwiązań zmierzających do osiągnięcia porozumienia między stronami reprezentującymi różnorodne poglądy i opinie na temat fajerwerków, w celu udoskonalania dobrych praktyk działania branży pirotechnicznej.

 

Jak zmieniał się rynek pirotechniczny

 

W Polsce petardy pojawiły się w latach dziewięćdziesiątych. Był to pierwszy rodzaj pirotechniki dostępny na naszym rynku. Z badań na konsumentach korzystających z materiałów pirotechnicznych tylko w okresie sezonowym wynika, że największą popularnością cieszą się baterie, które stanowią około 60% sprzedaży w ciągu roku. Prezentują dużo ciekawsze efekty wizualne i dają więcej wystrzałów oraz mini pokaz o dużym stopniu bezpieczeństwa – to jedna z najbardziej przełomowych zmian w pirotechnice.

 

Najistotniejszym wydarzeniem okazało się być jednak wprowadzenie w 2007 roku dyrektywy europejskiej, która określiła nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa w odniesieniu do wyrobów pirotechnicznych i narzuciła obowiązek przeprowadzania ich regularnej, wieloetapowej i restrykcyjnej kontroli, związanej z nadaniem wyrobom oznakowania CE. Od lipca 2017 roku, czyli po minięciu okresu przejściowego, każdy wyrób pirotechniczny dostępny na terenie Unii Europejskiej musi posiadać takowe oznakowanie. Idą za nim różnorodne obostrzenia w stosunku do pirotechniki, m.in. dopuszczalny poziom hałasu, minimalne granice wiekowe użytkowników, czy bezpieczne odległości dla różnych klas wyrobów.

 

Co nas czeka w przyszłości?

 

Obecnie możemy obserwować także rozwój nowego trendu – z roku na rok wzrasta zainteresowanie tzw. cichymi fajerwerkami. Wcale nie odbiegają efektownością od tych klasycznych, ale też nie charakteryzują się głośnym wystrzałem. Jednak jest to wciąż produkt, o którym jeszcze nie wszyscy wiedzą, przez co stanowi on poniżej 1% całkowitej sprzedaży, a do tego w większości przypadków jest to zakup nieświadomy. Swoimi działaniami Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej pragnie między innymi zwiększyć świadomość konsumentów odnośnie tego typu wyrobów. Zależy nam na komforcie nie tylko naszych odbiorców, ale także zwierząt. Chcemy pokazać, że można łączyć przyjemne z pożytecznym, być odpowiedzialnym i przy tym dobrze się bawić. Zakładamy, że do 2024 r. poziom sprzedaży tzw. cichej pirotechniki wzrośnie do 5%.

 

 

Naszym nadrzędnym celem jest pogodzenie społeczeństwa w kwestiach spornych jeśli chodzi o fajerwerki. Dlatego poprzez badania i rzetelne informacje pragniemy edukować społeczeństwo w zakresie odpowiedzialnego wykorzystania pirotechniki. Nie tak dawno pytaliśmy przechodniów, co sądzą o rezygnacji z fajerwerków podczas tegorocznych warszawskich wianków. Wynik okazał się bardzo zaskakujący – Polacy kochają fajerwerki i nie chcą z nich rezygnować – mówi Magdalena Rytel-Kuc, Prezes Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej.

 

 

Fundacja niesie pomoc firmom i osobom działającym w branży pirotechnicznej, zarówno w kwestiach prawnych, jak i w formie działań wspierających merytorycznie negocjacje ze zleceniodawcami. Wspomaga organizatorów imprez z wykorzystaniem pirotechniki, prowadzi dialog z przeciwnikami materiałów pirotechnicznych, bierze udział w debatach radiowych, dzieli się badaniami, czy przeprowadza sondy uliczne na temat fajerwerków. Z uwagi na brak rzetelnych opracowań naukowych na temat realnego wpływu fajerwerków na środowisko, sporządziła metodologię i przeprowadziła badania we współpracy z Wojskową Akademię Techniczną. W Polsce nigdy wcześniej nikt nie podjął się podobnej inicjatywy. Ponadto wychodzi naprzeciw właścicielom zwierząt – przy współpracy z weterynarzami i behawiorystami tworzy plakat informujący o tym, jak dbać o pupile w okresie sylwestrowym. Beneficjentem akcji została Fundacja Sarigato – organizator akcji „Karmimy Psiaki”.