Jak niezmiennie pokazuje nam historia, niezależnie od sytuacji politycznej, gospodarczej czy społecznej, kultura jest tym, co spaja ze sobą narody. Pozwala spojrzeć na świat szerzej i z perspektywy innej niż nasza własna. Festiwal Kultur Świata Globaltica powstał właśnie po to, aby zbliżać do siebie ludzi poprzez budowanie w nich zrozumienia dla obcych nam tradycji, kultur i obyczajów. Muzyka natomiast jest tego rodzaju medium, które trafia do nawet najbardziej opornych na to działanie serc.

Dlatego właśnie niezmiennie, mimo dynamicznej i trudnej sytuacji na świecie, Globaltica dalej działa, a już 14 lipca będzie można wziąć udział w inauguracyjnym koncercie festiwalu w wykonaniu grupy Damir Imamović Trio. Damir Imamović przez lata stał się wiodącym głosem na współczesnej scenie sevdah, kontynuując swoje innowacyjne podejście do unikatowej tradycji muzycznej Bośni. Artyście towarzyszyć będzie ceniony bośniacki basista Ivan Mihajlović, znany ze współpracy z grupą The Naked, a także Derya Türkan – mistrz tureckiego kemenche (3-strunowa fidel). Derya doskonale odnajduje się zarówno we wszelkiego rodzaju muzyce improwizowanej jak i w repertuarze tureckiej klasyki.

W kolejnych dniach, już na scenie głównej w Kolibkach, będzie można posłuchać występów zespołu Bab L’ Bluz. Liderka i wokalistka zespołu, Yousra Mansour, to kobieta przełamująca stereotypy. Przez lata w lokalnej kulturze marokańskiej tradycyjnie jej rola zarezerwowana była wyłącznie dla mężczyzn. Wspólnie z Brice’m Bottin – francuskim producentem i multiinstrumentalistą, założyła Bab L’Bluz w 2018 roku w hołdzie kulturze Gnawa – wielowiekowej praktyce marokańskiej zakorzenionej w tradycjach islamu i Afryki Subsaharyjskiej oraz muzyce granej na guembri – trójstrunowej lutni basowej (na której sama właśnie wbrew tradycji gra). Ich debiutancki album „Nayda!”, wydany przez kultową wytwórnię Real World, spotkał się z bardzo gorącym przyjęciem na całym świecie – czego efektem jest długa trasa koncertowa, której częścią jest występ na Globaltice, będący jednocześnie pierwszym spotkaniem zespołu z polską publicznością.

Następnym zespołem tegorocznego festiwalu będzie Cimarrón. Ten dwukrotnie nominowany do nagrody Grammy sześcioosobowy zespół prezentuje niezwykłą mieszankę swoich rdzennych korzeni z historycznymi wpływami andaluzyjskimi i afrykańskimi, z surowym etnicznym śpiewem, rytmicznym tańcem i instrumentalną wirtuozerią. Jest to zupełnie inna muzyka od tej, którą zwykle kojarzymy z Kolumbią. Grupa została założona w 2000 roku w celu popularyzacji na całym świecie kolumbijskiego stylu ludowego joropo. Jej ostatnia płyta („Orinoco”) doczekała się doskonałych recenzji – zauważono jej wyjątkowość i kunszt wykonawczy artystów – została bardzo wysoko oceniona przez The Recording Academy, Billboard, Forbes, BBC Radio, CNN, Newsweek, Songlines Magazine, Pop Matters i Rolling Stone.

Cimarrón występowało na największych festiwalach w 38 krajach na 5 kontynentach – grali m.in. na Mawazine w Maroku, Rainforest World Music Festival w Malezjii, Paléo w Szwajcarii, Womad UK i wielu innych na całym świecie. Występy zespołu są zawsze niezwykle energetyczne i charakteryzują

się wyjątkową oprawą wizualną. Cimarrón to kolejna grupa Festiwalu Globaltica, która po raz pierwszy zagra w Polsce.

Na festiwalu pojawi się również Kapela Brodów, która podczas Globaltiki zagra koncert, a także poprowadzi potańcówkę przy tradycyjnej muzyce polskiej. Powstała w 1992 roku grupa to miłośnicy muzyki tradycyjnej. Starodawne polonezy, finezyjne mazurki, dzikie obery, zaskakujące polki – utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej, to elementy zbieranego przez ponad 20 lat unikalnego repertuaru kapeli. Artyści zachowują oryginalne maniery wykonawcze, a w przypadku muzyki religijnej właściwy jej tematyce kontekst. Chlubiąc się swym indywidualizmem, przyznają że, nie tyle cytują, ile opowiadają tę samą co przed wiekami historię.

W 2001 roku Kapela Brodów wydała debiutancką płytę „Pieśni i melodie na rozmaite święta”, która zdobyła tytuł Folkowego Fonogramu Roku. Świetnie przyjmowano też ich kolejne, równie znakomite albumy. Poprzedni krążek „Muzikaim” to przejmujące poszukiwanie wątków żydowskich w polskiej muzyce tradycyjnej, natomiast najnowsze wydawnictwo „Krakowiaki” to zbiór krakowiaków, które grano i nucono i przy kołysce i na pogrzebach, nie tylko w Polsce.

Poza koncertami podczas Festiwalu Globaltica nie zabraknie również stałych elementów festiwalowego miasteczka takich jak „Strefa zasilania umysłu”, „GLOBALTICA KIDS”, „Miasteczko społeczne” czy też „Miasteczko kupieckie”. Zaplanowany jest także specjalny program, wyrażający wsparcie dla osób dotkniętych tragedią wojny w Ukrainie.

 

Więcej na ten temat organizatorzy festiwalu powiedzą już wkrótce.

 

Przygotowania do Globaltiki można śledzić na bieżąco na stronie festiwalu.