Wszyscy odczuwamy niepokój i strach przed tym, co przyniesie kolejny dzień. Temat wojny to jeden z najtrudniejszych, jaki aktualnie rodzice aktualnie wytłumaczyć dziecku. Problem jest tym większy, im bliżej dziecka występuje. Dzieci nawet jeśli jeszcze nie rozumieją co się dzieje, to obcując ze zdenerwowanymi rodzicami, chłoną takie emocje. Jak powinniśmy je wspierać w tej trudnej sytuacji?

– Rodzice, opiekunowie i nauczyciele stanęli przed niezwykle trudnym i poważnym wyzwaniem – wytłumaczenia młodemu pokoleniu, co się stało. Dlaczego ich beztroskie dzieciństwo jest zagrożone. Dlaczego w telewizji, internecie wszyscy pokazują straszne zdjęcia, filmy, mówią ze strachem o przyszłości. Nie możemy zostawić ich z tym problemem samych – podkreślił Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak w wystąpieniu do MEiN.

Ponadto unikanie rozmowy na tak poważny temat może spowodować, że dziecko poczuje, że rozmowa jest zbyt przerażająca i jeszcze bardziej zacznie się bać, a po wszelkie informacje będzie sięgać do mediów społecznościowych i plotek rówieśników.

W jaki sposób zredukować lęk?

U narażonych na stres dzieci znacznie podwyższa się poziom kortyzolu, potocznie zwanego hormonem stresu. Jednak dotyczy to tylko dzieci prowadzących siedzący tryb życia. U ich aktywnych fizycznie rówieśników wzrost stężenia kortyzolu w podobnych sytuacjach jest albo bardzo niewielki, albo w ogóle niezauważalny. Aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w ochronie zdrowia psychicznego- osłania dzieci przed skutkami codziennie występujących sytuacji stresogennych.

Wysiłek fizyczny jest prostym narzędziem łagodzącym stres psychiczny. Ćwiczenia ruchowe osłabiają reakcję stresową organizmu i poprawiają nastrój. Regularny wysiłek fizyczny przeciwdziała efektom nagłego oraz przewlekłego stresu, zapewnia lepszą tolerancję obciążeń stresowych i wpływa korzystnie na redukcję ryzyka schorzeń sercowo-naczyniowych czy metabolicznych.

Biologia stresu – negatywne działanie

“Długotrwale działający stres negatywnie wpływa na kondycję fizyczną całego organizmu, rozregulowuje przemianę materii, podnosi ciśnienie tętnicze krwi, niekorzystnie wpływa na parametry biochemiczne krwi i układ hormonalny. Przewlekle działające negatywne bodźce stresowe wpływają również na kondycję psychiczną, nasilają uczucie niepokoju, zaburzają funkcje poznawcze, wywołują permanentne zmęczenie i obniżają poziom aktywności życiowej, w tym również naturalną potrzebę aktywności fizycznej. W warunkach przewlekłego stresu znacznie gorzej znosimy trudy dnia codziennego i ponosimy większe koszty zdrowotne.

 

Aktywność ruchowa wywiera skutki przeciwstawne: poprawia kondycję fizyczną i sprawność organizmu, podnosi odporność, przynosi odprężenie, dodaje energii i poprawia nastrój. Sport – poprzez wzrost poziomu endorfin – usprawnia funkcjonowanie mózgu, sprzyja koncentracji i wzrostowi samooceny.

 

Aktywność fizyczna oraz techniki relaksacyjne są niezbędne dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego w tym okresie” – przekonuje dr n. med. Danuta Mikołajewska.

 

”Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu”. Wojciech Oczko

Światowa Organizacji Zdrowia (WHO) zaleca dzieciom i młodzieży w wieku 5–17 lat co najmniej 1 godzinę ruchu o średniej i zwiększonej intensywności. Poza tym co najmniej 3 razy w tygodniu dziecko powinno wykonywać przez 30 minut intensywne ćwiczenia, podczas których następuje wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, oraz ćwiczenia poprawiające gibkość.

 

Dziecko w wieku 1–3 lat przejawia znaczną aktywność ruchową, która ma charakter spontaniczny. Dlatego należy stworzyć mu warunki do naturalnej ekspresji ruchowej  zgodnie z jego zainteresowaniami. Takie możliwości stwarzają place zabaw, na których dziecko pod opieką dorosłych powinno bawić się około 30 minut dziennie – biegając, wspinając się, pokonując różne przeszkody. Rodzaje tej aktywności uzależnione są oczywiście od możliwości ruchowych dziecka, jego zainteresowań i… pogody.

 

„Aktywność fizyczna dzieci młodszych, w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, powinna być oparta na grach i zabawach ruchowych. Zajęcia w przedszkolu i szkole powinny być ukierunkowane nie tylko na rozwój sprawności fizycznej, lecz także na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Lekarze obserwują u co drugiego dziecka błędy w postawie, a utrwalone wady dotyczą 30–40% dzieci i młodzieży” Tatiana Volkova, właścicielka GYM Generation.

 

Aktywność ruchowa dzieci starszych (10–13 lat) oraz młodzieży powinna wynikać z ich zainteresowań. Wybór różnych form aktywności fizycznej jest obecnie tak duży, że każdy młody człowiek może wybrać taką, która najbardziej mu odpowiada. Warto jednak pamiętać, że pewne nawyki, także te związane z uczestnictwem w aktywności ruchowej młody człowieka nabywa w dzieciństwie, a wzorem są rodzice i nauczyciele.

“W celu poprawy wydolności krążeniowo-oddechowej oraz narządu ruchu zalecana jest godzina aktywności fizycznej o średniej i umiarkowanej intensywności. Może to być spacer ze zwierzakiem, rower lub zorganizowane zajęcia sportowe. Przynajmniej 3 razy w tygodniu nasze dziecko powinno wykonywać ćwiczenia wzmacniające, poprawiające gibkość, szybkość i siłę mięśni. Wskazane jest pływanie, różnego rodzaju zajęcia sportowe. A możliwości jest  wiele: taniec, piłka nożna, sztuki walki, jogging, szybsza jazda na rowerze, jazda na rolkach, no i oczywiście gimnastyka ogólnorozwojowa jako podstawa” – tłumaczy jeden z trenerów, Michał Paprocki z sieci GYM Generation, która propaguje zdrowe nawyki wśród dzieci.

Wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy

Od blisko 10 lat w Warszawie, w czterech lokalizacjach: Centrum Olimpijskie Żoliborz, Warszawianka Mokotów, Miasteczko Wilanów, Galeria Metro Stokłosy atrakcyjnymi zajęciami zachęca GYM Generation. Każdy zarazi się tam entuzjazmem i radością ze wspólnie spędzanego czasu! Zajęcia ogólnorozwojowe sportowe-gimnastyczne dla dzieci od 6 miesięcy do 12 lat. Wszystko w asyście profesjonalnych trenerów i małych grupach. Profesjonalny program GYM Generation oferuje dzieciom nowy zakres doświadczeń: innowacyjny zestaw ćwiczeń gimnastycznych, angażujące wyzwania fizyczne, gry zespołowe oraz rozwijanie indywidualnych umiejętności. Zajęcia mają na celu zwiększenie siły fizycznej, naukę równowagi, koordynacji i gibkości, ale przed wszystkim też budowanie pewności siebie, ciekawości i naukę pracy zespołowej.

„Czujemy obowiązek, aby pomóc dzieciom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Naszym celem nie jest tworzenie pokolenia sportowców, ale zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej i nauczenie ich dobrych nawyków żywieniowych. Ta niewielka zmiana, w przyszłości zrobi ogromną różnicę! Zachęcamy do przetestowania – pierwsze zajęcia GRATIS!”  – Alex Leyden, druga właścicielka GYM Generation.