Mleko dobre, ale nie dla wszystkich

 

Mleko krowie jest najlepszym źródłem wapnia odpowiedzialnego za budowę kości, zawiera też dużo kwasów tłuszczowych zapobiegających powstawaniu nowotworów piersi u kobiet, zawiera też witaminy, m.in.
A i B12. Składniki te bez wątpienia mają dobry wpływ na organizm człowieka, dlatego jeśli dobrze reaguje on na produkty mleczne, nie powinniśmy z nich rezygnować.

Niestety, u części społeczeństwa wraz z wiekiem, w wyniku zbyt małej ilości enzymu trawiennego – laktazy – zmniejsza się zdolność organizmu do trawienia laktozy, czyli cukru zawartego w mleku. Jeśli więc po wypiciu mleka lub zjedzeniu produktów mlecznych jak maślanka czy niektóre sery, odczuwamy dyskomfort w żołądku, a nawet bóle, możemy cierpieć na genetyczną nietolerancję laktozy. Warto potwierdzić to specjalistycznymi badaniami. Nietolerancja laktozy nie oznacza, że musimy zrezygnować
z ulubionej kawy z mlekiem, mlecznych koktajli i innych dań przygotowywanych na bazie mleka. Wystarczy, że postawimy na odpowiednie zamienniki i przemyślane menu.

 

Na ratunek – napoje bezmleczne w ciekawej formie

 

Wybór bezmlecznych produktów jest naprawdę duży, ich dostępność jest coraz lepsza, a ciekawych przepisów na dania bez laktozy coraz więcej. Przykład? Opublikowana niedawno na Cookidoo® – platformie
z przepisami na Thermomix®, kolekcja „Bez laktozy. Dieta przy nietolerancji produktów mlecznych”. Kolekcja to dziesięć przepisów na ciekawe dania bez laktozy na cały dzień – od śniadania, po obiad, kolację, czy zdrowe przekąski między posiłkami. Jakie zamienniki mleka krowiego proponują autorzy kolekcji? Bez wątpienia najpopularniejszym jest mleko sojowe, które ma zbliżoną do mleka krowiego zawartość wapnia i białka. Dzięki kolekcji przepisów na Thermomix® przygotujemy np. naleśniki z pieczarkami i śmietanką sojową. Pochodną mleka sojowego jest tofu, czyli sojowy twarożek. Na jego bazie,
w urządzeniu Thermomix® przygotujemy sernik, bezlaktozowy shake, czy tiramisu. Popularnym zamiennikiem jest także niskokaloryczne mleko migdałowe, bogate w witaminę E. W kolekcji znajdziemy też m.in. przepisy na bezlaktozową gorącą czekoladę, czy clafoutis z wiśniami na mleku migdałowym.

 

Kolekcja „Bez laktozy. Dieta przy nietolerancji produktów mlecznych” to dowód, że dieta bez mleka krowiego i produktów mlecznych wcale nie musi być nudna.