O tym, jak istotna jest aranżacja przestrzeni biurowej, świadczą między innymi wyniki raportu „BPO i Centra usług wspólnych – pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy” przygotowanego przez Skanska oraz JLL. Wśród czynników wpływających na produktywność aż 90% ankietowanych pracowników biurowych wskazało komfortowe stanowisko pracy. Wydaje się, że część pracodawców wzięła sobie to do serca – we współczesnych trendach aranżacji biur królują rozwiązania uwzględniające zasady ergonomii. Świadomość, że projekt i organizacja przestrzeni biurowej wpływają na nasze samopoczucie oraz zdrowie jest coraz większa.

Uporządkowane stanowisko pracy

Przestrzeń na biurku oraz w jego otoczeniu powinna być kreatywnie zagospodarowana. Im większy chaos panuje na naszym stanowisku pracy, tym trudniej nam efektywnie wykonywać obowiązki. Pierwszym krokiem do pozbycia się bałaganu powinno być posortowanie wszystkich przedmiotów znajdujących się na biurku i usunięcie tych, które nie są niezbędne do pracy, a jedynie rozpraszają naszą uwagę. Do wykonania tego zadania przydadzą się różnego rodzaju akcesoria biurowe, takie jak szuflady i pojemniki na dokumenty, przyborniki oraz kartonowe pudełka. Świetną alternatywą dla luźnych kartek z notatkami może być postawiona obok biurka tablica magnetyczna do pisania. Ich duży wybór ma w swoim asortymencie firma AJ Produkty – rozmiar i funkcje tablice z łatwością dostosujemy do naszych potrzeb.

Ergonomiczne wyposażenie

Zakup ergonomicznych mebli szybko przekłada się na wzrost wydajności pracowników. Biuro, w którym wszyscy pracują efektywnie, działa sprawniej i generuje większe zyski. Ergonomiczne krzesła biurowe firmy AJ Produkty są stabilne, mają wyprofilowane siedziska i oparcia, co sprawia, że łatwo dostosowują się do konkretnego pracownika, posiadają też odpowiednie certyfikaty. Zgodnie z zasadami BHP fotel biurowy powinien być wyposażony także w podłokietniki, zapewniające solidne podparcie rękom. Ergonomiczne biurko z kolei musi mieć możliwość regulacji wysokości i kąta pochylenia blatu (zwróćmy uwagę, by miał on odpowiednio dużą powierzchnię).

Podział na kilka stref

W open space, najpopularniejszym obecnie typie biur, pomocne bywa wydzielenie kilku stref. Dzięki temu, nie tracąc korzyści płynących z takiej aranżacji (m.in. szybkiego przepływu dokumentów, ułatwionej komunikacji), zminimalizujemy jej wady (jak hałas czy brak prywatności). Zadania wymagające skupienia pracownicy mogą wykonywać w sferze cichej pracy, stworzonej na przykład przy użyciu budek akustycznych. Warto także zdecydować się na wydzielenie w biurze przestrzeni relaksu – nawet kilka minut przerwy może wpłynąć pozytywnie na kreatywność pracowników i usprawnić funkcjonowanie całego biura. Dzięki popularnym ściankom działowym właściwa organizacja open space staje się coraz łatwiejsza. Ostatnim trendem są na przykład zielone ściany stworzone z roślin, które dodatkowo oczyszczają powietrze w biurze.

Dobra akustyka

Wpływu hałasu na zdrowie, samopoczucie, a co za tym – idzie wydajność pracowników, nie należy bagatelizować. Złe warunki akustyczne szybko przełożą się na spadek kreatywności zespołu i wzrost poziomu stresu. Mogą nawet stać się przyczyną dolegliwości zdrowotnych. Największe zmiany przyniosą rozwiązania techniczne (np. odpowiednia izolacja kanałów wentylacyjnych na etapie projektu biura), ale hałas w biurze można ograniczać także innymi metodami. Dobrym pomysłem jest na przykład zainwestowanie w ekrany akustyczne i dźwiękochłonne ścianki działowe. Świetny efekty przynosi też wyłożenie przestrzeni biurowej wykładziną.

Mądrze zorganizowane biuro jest funkcjonalne, uporządkowane i wygodne. Choć wprowadzenie w życie zaprezentowanych powyżej rozwiązań może się wydawać zbyt czasochłonne, to warto się przekonać, że czas i koszty zwrócą nam się z nawiązką.