Wyniki badania „Jak współczesne technologie zmieniają świąteczne zwyczaje Polaków” serwisu Prezentmarzeń pokazują, że ostatnie tygodnie przed świętami to czas kiedy kobiety szukają inspiracji do przygotowania potraw wigilijnych i ciekawych pomysłów na prezenty dla najbliższych. Najczęściej przed świętami Polki poszukują w sieci przepisów kulinarnych (37%), inspiracji na dekoracje domu (27%) oraz kolęd (11 %). Źródłem inspiracji jak deklarują respondentki jest głównie Internet – 35% wskazań.

Gdzie najchętniej Polki kupują prezenty? 36% ankietowanych wybiera się do galerii handlowych. Nieco mniej, 27% zamawia świąteczne podarunki w sklepach internetowych i na aukcjach. Supermarkety nie ustępują im miejsca, na poszukiwania prezentów udaje się tam 21% kobiet, a 16% woli małe sklepy.

Zmienia się również podejście Polek do obdarowywania najbliższych. Kupując prezenty gwiazdkowe kierują się zazwyczaj życzeniami i marzeniami bliskich. Według respondentek podarowany prezent powinien być odpowiedni do życzeń obdarowanego lub może być upominkiem w formie przeżycia. Z roku na rok coraz mniej pań uważa, że prezent ma być przede wszystkim praktyczny i przydatny. Nie zawsze musi to być również prezent materialny, coraz bardziej popularną alternatywą stają się prezenty w formie przeżyć jak na przykład lot w tunelu aerodynamicznym, wizyta w Escape room czy przejażdżka Ferrari.

I choć w sposobie spędzania Bożego Narodzenia Polki są jednak tradycjonalistkami, aż 54 % kobiet najchętniej spędza święta przy świątecznym stole ze swoją rodziną, a 56 % uczestniczy w pasterce. To jak pokazują wyniki badania, zmienia się forma składania życzeń. Prawie tyle samo kobiet zamieszcza życzenia na portalach społecznościowych (25% wskazań) co składa osobiście (27% wskazań). Z rodziną przebywającą poza granicami naszego kraju, aż 40% respondentek kontaktuje się głównie za pomocą  Facebooka oraz Skype’a, 24% wskazań. Do kontaktu telefonicznego, aby złożyć życzenia świąteczne rodzinie spoza Polski przyznaje się tylko 9% ankietowanych.

Wyniki sondy zrealizowanej przez serwis Prezentmarzeń pokazują, iż w dobie  Internetu i wszechobecnych technologii, przygotowanie i przebieg Świąt zostały zdominowane przez urządzenia mobilne i media społecznościowe. W natłoku reklam i komercjalizacji Świąt, Polki szukają jednak pomysłów na oryginalne prezenty dla bliskich i coraz częściej sięgają po prezenty niematerialne w postaci przeżyć. Paradoksalnie zamawiają je chętnie za pośrednictwem serwisów internetowych.

* źródło: Badanie”Jak współczesne technologie zmieniają zwyczaje świąteczne Polaków” zostało zrealizowane na próbie  2539 kobiet (analiza krzyżowa) w formie sondy online w listopadzie 2016 przez serwis Prezentmarzeń