Jak wynika z danych eBay, polscy sprzedawcy jednego z największych portali aukcyjnych na świecie eksportują swoje towary średnio do 28 krajów. To wynik dwa razy lepszy od sprzedawców eBay z Niemiec, których oferta trafia średnio do 14 państw. Przy okazji Dnia Kobiet sprawdzamy na przykładach trzech polskich e-sprzedawczyń, jak można zwiększyć obroty poprzez wyjście z ofertą do zagranicznych odbiorców.

Zgodnie z raportem Poczty Polskiej, tylko 7% sklepów internetowych w Polsce osiąga przychody ze sprzedaży do innych krajów. Dane przedstawiają się zupełnie inaczej w odniesieniu do sprzedających na platformach e-commerce. Przykładowo prawie 40% sprzedawców eBay w ujęciu globalnym eksportuje swoje towary na więcej niż cztery kontynenty. Badania przeprowadzone przez amerykański serwis wskazują, że szansa na przetrwanie młodych eksporterów na eBay jest dwa razy większa niż w przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego.

Prawdziwy potencjał dla rozwoju każdej, nawet najmniejszej firmy, drzemie w handlu międzynarodowym. Obserwujemy, że polscy sprzedawcy coraz chętniej i odważniej podchodzą do pomysłu wyjścia ze swoją ofertą poza granice kraju. W ten sposób można zwiększyć obroty nawet w ciągu pierwszego roku funkcjonowania. Przykładem są nasi nowi polscy sprzedawcy, z których dziesięciu największych w pierwszym roku swojej działalności wygenerowało obroty w wysokości 1 000 000 euro. W warunkach wyłącznie polskiego rynku byłoby to znacznie trudniejsze” – powiedziała Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca na Polskę i Europę Centralną.

Coraz więcej kobiet w e-commerce

Z danych unijnych wynika, że na przestrzeni 10 lat (2006-2016) odsetek aktywności zawodowej kobiet w Polsce wzrósł o 9,6 punktów procentowych. Jest to dynamika prawie dwa razy wyższa niż średnie tempo wzrostu w krajach Unii Europejskiej (4,3 punkty procentowe). W ogólnym rozrachunku wskaźnik aktywności kobiet w odniesieniu do całej populacji jest nadal niższy niż pozwalałby na to potencjał. W branży e-commerce sytuacja nie wydaje się jednak najgorsza. Badania platformy Shoper wskazują, że ponad 40% sklepów internetowych prowadzonych jest przez kobiety.

„Z roku na rok obserwujemy coraz większą aktywność na polu sprzedaży transgranicznej wśród kobiet. Cieszy nas, że kobiety przestają się bać stereotypów i rozkręcają firmy w branży informatycznej czy motoryzacyjnej” – powiedziała Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca na Polskę i Europę Centralną.

3 case studies, czyli dlaczego kobiety nie boją się handlować częściami samochodowymi 

Grażyna Kempa, Motos.pl

Grażyna Kempa wraz z synami Michałem i Szymonem prowadzi profesjonalną sprzedaż akcesoriów samochodowych. Aktualnie firma ma ponad 24 000 aktywnych aukcji na eBay. Aż 70% produktów trafia na rynek zagraniczny, głównie do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Pani Grażyna wraz z synami snuje również plany wyjścia ze swoją ofertą poza Europę. Poza sprzedażą na eBay, firma ma również własny sklep internetowy i zespół dedykowany do wielojęzycznej obsługi klienta.

„Nie mam wątpliwości, że kluczem do sukcesu naszego biznesu była inwestycja w e-commerce. Oparliśmy nasz model biznesowy na sprzedaży internetowej i dzisiaj widzimy, że była to trafiona decyzja. Mogę powiedzieć, że byliśmy prekursorami sprzedaży w przypadku wybranych akcesoriów samochodowych w Polsce i w odpowiednim momencie dostrzegliśmy potencjał tej branży”, mówi Grażyna Kempa.

Bożena Kondys, DTP Soft

Bożena Kondys założyła z mężem Dariuszem własną firmę w 2006 roku. Dziś razem ze swoim zespołem nie tylko dostarcza oprogramowanie komputerowe klientom biznesowym z całego świata, ale pracuje także nad autorskimi grami komputerowymi dla dzieci. Decyzja o wyjściu z ofertą na zagraniczne rynki w ciągu pierwszego roku przyniosła 30-procentowy wzrost sprzedaży. Ponad 90% produktów trafia do klientów spoza Polski, w tym głównie do UE, Kanady, USA, Australii czy krajów azjatyckich. Obecnie ich firma zatrudnia łącznie około 50 osób, z czego prawie połowa to informatycy i graficy komputerowi.

„Wierzę, że kluczem do sukcesu w każdej branży jest innowacyjność. Inwestuję czas i kapitał w pracę nad nowoczesnymi rozwiązaniami zarówno w obszarze samej sprzedaży, jak kontaktu z zagranicznym klientem. W przypadku mojej firmy innowacyjność to klucz do sukcesu, mówi Bożena Kondys.

Agnieszka Völker, LaLill

Agnieszka Völker postawiła na firmę z akcesoriami beauty, która oferuje szeroką gamę kosmetyków do pielęgnacji dłoni i twarzy. Dziś dostarcza swoje produkty zarówno do odbiorców konsumenckich, jak i hurtowych głównie w Polsce i w Niemczech. Dzięki poszerzeniu oferty o rynek niemiecki firma notowała nawet podwójny wzrost obrotów. Obecnie LaLill to nie tylko dystrybucja kosmetyków i akcesoriów, ale także produkcja kosmetyków pod marką własną marką w profesjonalnych laboratoriach.

„Decyzja o rozpoczęciu sprzedaży online sprawiła, że firma zaczęła rozwijać się w skokowym tempie. Nasze produkty eksportujemy w największym stopniu do Niemiec i przygotowujemy się do wyjścia na kolejne rynki”, mówi Agnieszka Völker.