Witaminy i minerały

Według specjalistów, jedzenie jednego ząbka czosnku dziennie pozwoli w krótkim czasie odczuć jego pozytywny wpływ na zdrowie. Jakie witaminy i minerały się w nim kryją? Zawiera związki flawonoidowe, śluzowe, cukry oraz aminokwasy. Czosnek jest też bogatym źródłem witamin B1, B2, C, A i PP. Ponadto, zawiera liczne sole mineralne, takie jak potas, magnez czy wapń oraz mikroelementy – nikiel i chrom. Najcenniejszym składnikiem czosnku są olejki eteryczne, zawierające siarczany i allicynę, która odpowiada za charakterystyczny zapach.

Właściwości zdrowotne

Czosnek to naturalny antybiotyk, który zwalcza infekcje, hamuje rozwój bakterii, a także ma działanie obniżające ciśnienie. Świetnie wpływa również na układ pokarmowy, ponieważ przyspiesza wydzielanie żółci, usprawnia pracę jelit i zapobiega wzdęciom. Warzywo to działa przeciwzakrzepowo, dzięki czemu zapobiega zawałom serca i zmniejsza ryzyko miażdżycy.

Jednak szczególnie istotną zaletą czosnku, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym jest jego działanie antybakteryjne. Zapobiega i zwalcza infekcje układu oddechowego, dzięki zawartości związków siarkowych. Napój z mleka i czosnku jest niezastąpionym, naturalnym lekarstwem w czasie przeziębienia i grypy: rozgrzewa, obniża gorączkę, udrażnia drogi oddechowe oraz ułatwia odkrztuszanie.

Dodatek do wielu potraw

Czosnek to nie tylko naturalna alternatywa dla lekarstw, ale także niezastąpiona przyprawa, która nadaje wyrazisty smak wielu potrawom. Jego zastosowanie w kuchni jest bardzo szerokie. Mimo, że najlepsze działanie przynosi jedzenie surowego czosnku, również w innych postaciach świetnie smakuje i działa leczniczo. Można go piec, smażyć lub dusić. Idealnie sprawdza się w daniach mięsnych oraz jako dodatek do ciężkostrawnych i tłustych potrwa, ponieważ zapobiega niestrawności.

 

Źródło Take a Fruit