ZOSTAĆ NA NOC

Turyści coraz chętniej korzystają z bazy noclegowej w Polsce. Z danych udostępnionych przez Fortech Consulting, firmę specjalizującą się w rynku hotelarskim, można zauważyć dwie tendencje, które powinny zainteresować osoby myślące o zainwestowaniu w projekty hotelowe (do których według polskiego prawodawstwa należą również condohotele i aparthotele). Pierwszą jest rosnąca liczba turystów z kraju i zagranicy, którzy decydują się na nocleg w odwiedzanej okolicy. Drugą zaś jest fakt, że ludzie, wybierając miejsce na noc, coraz częściej korzystają z oferty właśnie hoteli. Jak piszą autorzy raportu: Znakomita większość turystów korzysta z usług hoteli. Dotyczy to i turystów krajowych i zagranicznych. Ich wspólny udział wzrósł z poziomu 57,38% w 2010 roku do poziomu 65,38% w 2017 roku z powodu wzrostu zamożności klientów i atrakcyjności polskiej oferty hotelowej.

Nie powinno dziwić, że na podstawie tak dobrych wskaźników inwestorzy skłaniają się do poszerzenia oferty lokalowej, coraz częściej sięgając przy tym po format condohoteli. Autorzy raportu przytaczają imponujące dane sprzed trzech lat: Rynek condo/hoteli w latach 2014-2015 podlegał dalszej profesjonalizacji. Według danych REAS10 oferta tego segmentu w 2014 roku wynosiła ok. 1000 lokali, by w 2015 roku wzrosnąć o blisko 50%.

LOKALIZACJA PRZEDE WSZYSTKIM

Nieruchomości wakacyjne z oczywistych powodów koncentrują w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów. W raporcie padają wręcz nazwy konkretnych miejscowości: Od 2007 roku tzw. sektor second homes […] dynamicznie rozwijał się w największych nadmorskich kurortach – Sopocie, Władysławowie, miejscowościach Półwyspu Helskiego, Kołobrzegu, Międzyzdrojach, Świnoujściu, w popularnych mazurskich destynacjach – Mikołajkach, Olsztynie, Ostródzie oraz na południu kraju – w Zakopanem, Wiśle, Szklarskiej Porębie, Karpaczu. W niektórych miastach, jak przykładowo w Świnoujściu, zrealizowano wręcz po kilka inwestycji condo i aparthotelowych, co przełożyło się na nasycenie lokalnego rynku. Jeśli jednak spojrzeć na mapę Polski, stwierdzi się z zaskoczeniem, że rozkład podobnych projektów nie pokrywa się z atrakcyjnością okolicy. O ile bowiem w nadmorskich kurortach stale rośnie konkurencja między lokalami na wynajem, o tyle w Bieszczadach pierwszy condohotel w całym regionie zaczął powstawać dopiero w tym roku.

Projekt Sun & Snow Resorts – Solina można uznać za sygnał, że rynek nieruchomości hotelarskich w Polsce dojrzał i wyciągnął wnioski z niepowodzeń pierwszych, nieprzemyślanych inwestycji. Przy polskiej pogodzie poziom obłożenia lokalu, decydujący o rentowności przedsięwzięcia, zależy bowiem w dużej mierze od tego, co obiekt może zapewnić gościom przy niesprzyjającej aurze. Obiekt w Polańczyku będzie usytuowany nad samym brzegiem Jeziora Solińskiego, oferując gościom oraz właścicielom zarazem atrakcje wodne, jak i górskie. Projektanci condohotelu przygotowali jednak również rozwiniętą strefę wellness i spa, saunę, całoroczny kryty basen, sale fitness oraz liczne restauracje i kawiarnie. Jako że w okolicy Polańczyka nie ma obiektu mogącego konkurować z infrastrukturą budowanego condohotelu, wiele wskazuje, że Sun & Snow Resorts – Solina stanie się na lata pierwszym wyborem dla turystów szukającego komfortowego noclegu w Bieszczadach. Perspektywę rozwoju hotelarstwa w okolicy dobrze widać w danych udostępnionych przez serwis noclegowy nocowanie.pl. Solina i Polańczyk znalazły się wśród pięciu najchętniej wyszukiwanych lokalizacji w górach – w sumie 3,54% z ponad 3 milionów użytkowników serwisu szukało noclegu w jednej z tych miejscowości. Uplasowane na pierwszym miejscu Zakopane ciekawiło 5,23% potencjalnych turystów. Drobna różnica w popularności nie znajduje jednak odzwierciedlenia w infrastrukturze. Liczba lokali noclegowych w Zakopanem proponowanych w serwisach noclegowych wielokrotnie przewyższa ofertę Polańczyka. W przypadku booking.com, jednego z najpopularniejszych portali w Polsce, różnica jest wręcz ponadczternastokrotna (1105 miejsc w Zakopanem w porównaniu do 75 lokali w Polańczyku).

WYGODNA INWESTYCJA

Rodzi się pytanie, czy zjawisko condohoteli należy rozumieć bardziej jako atrakcję turystyczną czy okazję inwestycyjną. Wydaje się, że obie perspektywy są równoprawne, zasadne, a wręcz współzależne. Ruch turystyczny podpowiada, gdzie warto inwestować kapitał w obiekty hotelowe. Czasami, jak w przypadku Świnoujścia, rynek nieruchomości szybko wychwytuje sygnały i nasyca ofertę lokali. Przykład Sun & Snow Resorts – Solina pokazuje zarazem, że w Polsce są jeszcze atrakcyjne lokalizacje, w których inwestorzy mogą wyprzedzić konkurencję. Raport Fortech Consoulting przywołuje dane pozwalające zrozumieć rosnące zainteresowanie inwestycyjne condohotelami w Polsce: Sukces sprzedaży projektów condo na przestrzeni ostatnich lat silnie powiązane są z trendami wzrostowymi na rynku nieruchomości mieszkaniowych i dynamicznym rozwojem rynku najmu. Jak wynika z danych NBP – opłacalność wynajmu mieszkań w IV kw. 2017 roku wobec alternatywnych inwestycji gospodarstw domowych (najem do oprocentowania depozytów) wynosiła 4,7%, co było najwyższym wskaźnikiem wśród innych instrumentów finansowych dostępnych dla gospodarstw domowych (depozyty, obligacje, lokaty bankowe). Coraz bardziej rozbudowana oferta hotelarska wpływa zaś na preferencje turystów. Autorzy raportu już teraz wymieniają wśród przewidywanych tendencji turystycznych rodaków: powrót do turystyki wakacyjnej na południu Europy oraz wzrost zainteresowania Polaków alternatywną ofertą apartamentów wakacyjnych i condohoteli.

Osoby szukające zyskownej lokaty kapitału powinny bacznie obserwować rynek apartamentów na najem krótkoterminowy. Condohotele umożliwiają bowiem nie tylko atrakcyjny zarobek, ale i odpoczynek w najpiękniejszych miejscach Polski.

Sun & Snow Resorts – Solina – to najnowsza inwestycja hotelowa w Polańczyku spółki Silver Resorts Management Sp. z o.o., należącej do grupy kapitałowej Funduszu Stabilnego Rozwoju. Operatorem nowo powstającego, pierwszego condohotelu w Bieszczadach jest Sun & Snow Sp. z o.o.